[ARENA] CONVITE | Paulo Mendes | 17.10 às 21h30 na Mupi Gallery

joão BAETA joaobaeta gmail.com
Terça-Feira, 15 de Outubro de 2019 - 15:14:55 WEST


Maus Hábitos <http://maushabitos.com/> | Saco Azul <http://sacoazul.org/>
View this email in your browser
<https://us10.campaign-archive.com/?e=&u=4f038df4736a677f5776f5818&id=0580f125bd>






*Convite Rua Passos Manuel, 178, 4º andar*
*Inauguração Opening*
*Paulo Mendes | #ourcommonfuture*
*17.10 — 21h30, Mupi Gallery*
<https://www.facebook.com/events/410449226408614/>

*Paulo Mendes | #ourcommonfuture *


*17.10 — 21h30 Até Until 20.11*

Ciclo "A Política das Imagens" / Cycle "*The Politics of Images"*
Curadoria de / *Curated by* João Baeta

[PT]
“A arte não é só talento mas sobretudo coragem.”
Glauber Rocha

«Anos 90, a discussão das questões de género e da normatividade dos
comportamentos sociais não é uma originalidade dos tempos recentes. Nos
anos 90 quando iniciei o meu trabalho, vivi a década da ressaca do triunfo
dos mercados livres e da instauração do capitalismo global, da Perestroika
e da queda do Muro de Berlim, de Ronald Reagan e de Margaret Thatcher, do
Cavaquistão lusitano, da Guerra da Bósnia e da Guerra do Golfo, da
massificação da World Wide Web, da Cimeira da Terra no Rio de Janeiro, eram
os anos da SIDA.

A série de trabalhos L’ART DE VIVRE (PORTRAIT)
KEN C’EST MOI,
BARBIE C’EST MOI,
ACTION MAN C’EST MOI,
foi produzida originalmente em 1997, na sequência de outros trabalhos
realizados anos antes em que justamente manipulei brinquedos que
representavam estas personagens, estes invólucros de estereótipos.
Nestas fotografias o autor/produtor confunde-se com o produto, o meu corpo
é matéria, para se metamorfosear naqueles modelos sociais. Seguindo o
princípio de Gustave Flaubert, que terá afirmado “Madame Bovary, c’est moi.”
O meu corpo-sujeito incorpora o corpo político e o corpo-social,
debatendo-se com a dimensão grotesca da gestão estratégica das competências
comportamentais. Em 1997, em 2019, eles formalizam, através da sua
sexualidade e da sua violência latente, os manuais de instruções que
recebemos para representar na sociedade do espectáculo.

Enquanto discutimos a viabilidade do Estado Social nesta sociedade da
tecno-sociabilidade, observamos os sintomas da precariedade de um sistema
globalizado, a precariedade de um quotidiano que se pretende uniformizado,
sem atritos, sem pensamento crítico a interferir com o bom funcionamento da
grande máquina neoliberal de produção de lucro.
Estamos num período de inovação disruptiva que causou polarizações social e
alterações do conceito de trabalho; um período em que presenciamos uma
vigilância massiva e somos confrontados com os algoritmos.
Um projecto de trabalho é um mecanismo/processo de pensamento que se
materializa temporariamente. Uma exposição não é para descansar os olhos
mas sim para exercitar o cérebro.
____________________________________________________________________________

Produzir ARTE continua a ser um acto de resistência.
A questão não é produzir arte política, mas sim produzir politicamente o
nosso trabalho.»

P.M. 2019



























*[EN] “Art is not only talent but above all courage” Glauber Rocha «90s,
the discussion of gender normativity and social behavior is not an
originality of recent times. In the 90s when I began my work, I experienced
the decade of the hangover of the triumph of free markets and the
establishment of global capitalism, Perestroika and the fall of the Berlin
Wall, Ronald Reagan and Margaret Thatcher, Lusitanian Cavakistan, the
Bosnia and the Gulf War, the massification of the World Wide Web, the Earth
Summit in Rio de Janeiro, were the years of AIDS. The series of works L’ART
DE VIVRE (PORTRAIT) KEN C’EST MOI, BARBIE C’EST MOI, ACTION MAN C’EST MOI,
It was originally produced in 1997, following other work done years before
in which I just manipulated toys that represented these characters, these
stereotype wrappers. In these photographs the author/producer is confused
with the product, my body is matter, to metamorphose into those social
models. Following the principle of Gustave Flaubert, who said “Madame
Bovary, c’est moi.” My subject body incorporates the political body and the
social body, struggling with the grotesque dimension of strategic
management of behavioral competencies. In 1997, in 2019, they formalized
through their sexuality and their latent violence, the operating
instructions we received to represent the society of the spectacle. While
discussing the viability of the welfare state in this techno sociability
society, we observe the symptoms of the precariousness of a globalized
system, the precariousness of a daily life that intended standardized,
without friction, without critical thinking interfering with the proper
functioning of the great neoliberal machine of profit production. We are in
a period of disruptive innovation that has caused social polarization and
changes in the concept of work; a period in which we witness massive
surveillance and are confronted with algorithms. A work project is a
thinking mechanism/process that materializes temporarily. An exposure is
not for resting the eyes but for exercising the brain.
______________________________________________________ Producing ART
remains an act of resistance. The question is not to produce political art,
but to produce our work politically.» P.M. 2019 // Artist, curator and
producer of cultural projects, has presented his work individually and
collectively since the early 1990s. Over the years and as a visual artist
he has presented his work at the Serralves Museum, Círculo de Artes
Plásticas de Coimbra (CAPC), Museu do Neo-Realismo, Solar Galeria de Arte
Cinemática, Chiado Museum, Plataforma Revólver, ZDB Gallery, Culturgest,
Quadrum Gallery, Nuno Centeno Gallery, Colégio das Artes - University of
Coimbra, Centro Cultural Vila Flor (CCVF), Berardo Museum / CCB, Appleton
Square, Museu da Electricidade / Fundação EDP / MAAT, among many other
national and international spaces. His work is represented in numerous
public and private collections such as Serralves Foundation, EDP / MAAT
Foundation Art Collection, Neo-Realism Museum, PLMJ Foundation, Ilídio
Pinho Foundation, Norlinda and José Lima Collection, Ivo Martins
Collection, among others. Over thirty years, he has participated in
approximately 300 exhibit and performance projects, having curated and
produced over seventy independent and institutional exhibitions, which
marked the development of the work of a new generation of creators and
provided him an extensive knowledge of the artistic practice in Portugal*



[image: Evento no Facebook]
<https://www.facebook.com/events/2191248021003414/>
[image: Website] <https://www.sacoazul.org/>
[image: Instagram] <https://www.instagram.com/saco.azul/>
Copyright © 2019 Maus Hábitos, All rights reserved.
 unsubscribe from this list
<https://maushabitos.us10.list-manage.com/unsubscribe?u=4f038df4736a677f5776f5818&id=389a3894e8&e=&c=0580f125bd>
    update subscription preferences
<https://maushabitos.us10.list-manage.com/profile?u=4f038df4736a677f5776f5818&id=389a3894e8&e=>


[image: Email Marketing Powered by Mailchimp]
<http://www.mailchimp.com/monkey-rewards/?utm_source=freemium_newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=monkey_rewards&aid=4f038df4736a677f5776f5818&afl=1>
-------------- próxima parte ----------
Um anexo em HTML foi limpo...
URL: <http://lists.virose.pt/pipermail/arena_lists.virose.pt/attachments/20191015/688c2140/attachment-0001.html>


Mais informações acerca da lista ARENA